OK1RAW multi-operator station

OK1RAW is a club (multi operator) callsign managed by OK6MA since April 2014 especially for contesting on 2m band with a group of friends or family.
The team is not a regular group of people, the "core" of the ream is Marek OK6MA and Vaclav OK6RA. We follow the tradition of VHF contesting as OK1KUW station which is now used for HF contesting by our friends.

Our mission is not to make top results in constests but to have great time with friends on the top of some local hill several times a year in a good weather, with a grill, beer and couple of QSOs. Good result is just bonus - our goal is to make top results within the (non existing) "tent&field category" - the stations without fixed QTH (building or so), permanent antenna systems and power connection.

Our primary contest site was Vlci hora (704m a.s.l. - JN69KT). I spite of trees at the summit the best local site for VHF contesting however now it is not accessible by car (even 4x4) due to trees fallen across the path and deep tracks.
Another favourite contest location is Ovci vrch (697m a.s.l.) - JN69LV. The QTH is not perfect for top results but provides good opening to OK2, OM, HA, YU, 9A, S5, I, HB, DL and F. Very weak for OZ, SP, SM due to high forest. In the last wto years we use alternative and better accessible QTHs - in 2017 we had an agreement with OK1MCS to use his QTH Bonenov (about 750m a.s.l.) - JN69JW l during his break of operation.

Since 2018 we operate from the site of Pavluv Studenec
(791m a.s.l.) at JN69FT (German name: Paulusbrunn) in the Tachov district. The site is a former town abandoned after relocation of Germans from then Czechoslovakia in 1945, about only 47m from German border.

Equipment used:

Radios:
Allamat 88 (old-timer Czech radio for 2m from 90-ties
for CW/SSB/FM with output of 0.5 /9 /25W)
350-380W PA with LD-MOS BLF 368 (OK1GTH design)

FT-950 or FT-1000MP with home made transvertor OK6MA (6W or 9W output) + KT930B Russian bipolar transistor 50W PA (OK1VPZ design)
750W PA with GS-35B (YU1AW design) - now permanently used in OK7O

Power supplies:
2kW gasoline generator (rental) + linear porew source 13,8V/25A (OK6MA update of OK1XGL modification of low drop OK1IPF design with MAA723 stabilizer)
12V/60Ah old car battery with 20W solar panel charging for QRP category.

Antennas:
12el. DK7ZB stacked, 8m high - OK6MA
8x stacked Moxon Beam total 15m high - OK6RA
2x 7el. DK7ZB stacked, 8m high - OK6RA
Double turnstile, 7m high - a portable omnidirectional antenna with 6dBi gain - OK6MA
... and other crazy designs for testing

OK1RAW QSL info:

OK1RAW is NOT Czech QSL bureau member. QSL direct only to OK6MA:

Marek Rottenborn

Tr. 5. kvetna 615

349 01 Stribro

Czech Republic

Please send your QSL only with a SASE - 1 IRC or 2.00 US Dollars. Direct QSLs without proper SASE will not be replied!

We are a user of eQSL.cc with Authenticity Guaranteed status. Please upload your logs to eQSL.cc for QSO confirmation!

July  7.-8. 2018 - 3. Subregional Contest - Field Day

QSO Map - 2018 Field Day

Antennas 2018 Field Day

OK6MA

OK6RA

OK1RAW team

Krátký report od OK6MA:

Tentokrát jsme po dohodě s Pavlem OK1MCS, který zamýšlel start ze "svého" QTH  Boněnov, hledali nové QTH. Zadání bylo - snadno dostupné, bez lesa, vysoko na kopci a daleko od big gun stanic.... Výzkum vedl Václav OK6RA a volba padla na Pavlův Studenec, zaniklou obec při německých hranicích na cestě z Tachova do Bärnau. Hezká výšina na pastvině, 791m nad mořem, otevřená do všech stran, pouhých 48m od hranice SRN, ve čtverci JN69FT. Václav vyřídil s majiteli pozemku a správou CHKO Český les veškerá povolení pro vstup na pozemek  a mohli jsme vyrazit. Na kótu jsme dorazili již v pátek k večeru a hned nedočkavě postavili celý cirkus sestávající ze stanu, mého 12 element DK7ZB a Vencovo 8x Moxon. To vše připojeno do osvědčené sestavy Allamat 88 + PA s BLF368 (cca 350W) + LNA s BFG540W/X. Kolem desáté večer jsme měli hotovo a zapnuli zařízení, proladit pásmo. Pokusná QSO do Itálie a Makedonie dávala tušit hezký výsledek.

V sobotu jsme rozdali několik bodů v Polním dni mládeže. Vlastní závod jsme rozjeli poměrně svižně, první hodina 60 QSO, druhá cca 40 QSO. Asi tak v půl jedné jsme to zabalili a do sedmi spali. Ráno se to pozvolna rozjíždělo od půl osmé, DL, OK, ON, F, I, SP, YU, 9A, zase DL, pak ještě DL, a tak pořád dokola. Technika nás tentokrát nezradila, vařič vařil, lednice chladila a zesilovače zesilovaly. Výsledek nás potěšil, samozřejmě vzhledem ke QTH hlavní zisky QSO byly z DL, následováno OK. I ten Angličan přišel. Tedy přišlo jich celkem 5. Na výzvu. A také jeden Rus dorazil, RW2F si nás zavolal......Počasí bylo od pátku až do něděle vynikající, co víc si můžeme přát, že? Snad jen naslyšenou ve VHF Contestu v září a děkujeme za spojení.

Statistika:

412 QSO

132 022 bodů

DXCC : 175xDL, 117xOK, 20xOM, 17xI, 11xSP, 10xOE, 9x9A, 9xS5, 8xHB, 7xF, 6xHG, 6xON, 6xPA, 5xG , 5xYU, 1xUA

ODX: YT1X - 852 km

September 2-3. 2017 - VHF Contest

Map OK1RAW VHF 2017

VHF 2017 JN67JW

OK6MA OK6RA

Krátký report od OK6MA:

Na  VHF Den rekordů jsme se vypravili, stejně jako na Polní den, na pastvinu v nadmořské výšce 749m nedaleko Boněnova (JN69JW). Vybavení  - Allamat 88, PA LDMOS 300W (dle OK1GTH), LNA s tranzistorem BFG540W/X (dle OK1GTH)  1x 12 el. DK7ZB v 8m  a zbrusu nový 16 el. anténní systém OK6RA, tajný jak severokorejský jaderný program. Dále notebook s deníkem, stan, vařič, guláš, pivo a hlavně několikrát doplňovaná termoska s čajem a mnoho vrstev oblečení - to bylo při letošním  sychravém počasí nejdůležitější. Po příjezdu na QTH bylo asi 14°C, v noci klesla teplota k 6-7°C a mírně pršelo, což se během soboty podepsalo na podmínkách - téměř nebylo možné udělat spojení do směrů 9A, S5, HA, I, kde se na radaru táhla mohutná fronta oblačnosti a deště. V neděli ukázalo počasí vlídnější tvář, bylo sucho a lepší podmínky na východ.

Po příjezdu na QTH jsme museli řešit technické problémy - nejdřív jsem se vracel do Stříbra pro zapomenutá sluchátka/mikrofon. Těsně před závodem jsme museli řešit nízký výkon - (zřejmě) vadný PSV metr. Experimenty s kabeláží a prověřování, zda není něco vadného v PA, nás připravily o první hodinu závodu. V noci při nízké teplotě nás zlobil kontakt uhlíku komutátor v motoru rotátoru (letitý stěračový motor z Tatry 815) - pomohlo vždy rotátor mírně nakopnout....... no alespoň je co vylepšovat a opravovat do příští sezóny.

Až na ty úvodní problémy byl závod úspěšný. První den jsme zakončili v 03:00 ráno s 305 QSO v deníku, převážně průměrná spojení do DL a OK kolem 100-300km, trochu to zachraňují Italové 500-700 km, sem tam Francouz. Východ stále nic, tam prší. Před 11 večer přichází  YU1LA a YU7ACO, sláva, ono to možná i půjde, pak E7DX. Kolem 03:00 jdeme "spát" - tedy klepat se zimou ve spacáku - po 7:00 ráno Václav OK6RA zapíná zařízení a pokračuje. V neděli se podmínky výrazně zlepšily, ale zase rušení od kilowattových stanic v okolí, zejména z východu, bylo daleko horší než v sobotu, bojujeme o každé QSO s OM, OK2, 9A.... Celkem jsme udělali 471 QSO, přes 152.000 bodů, ODX přišel těsně před půlnocí, YT1R - 868km . Tento výsledek je zřejmě zatím nejlepší výsledek OK1RAW!  Akorát ten angličan zase žádný nepřišel....

April 2015 VHF Activity Contest - JN69LV - new antenna testing - funny contest :

PA04_15_QTH            Double Turnstile

PA04_15_rig           PA_04_15_map

Krátký report od OK6MA:

To jsme takhle po Vánocích s Václavem OK6RA seděli u piva a přemýšleli, kam ještě tu naši závodní činnost posunout a co nového vyzkoušet. QRO 700W s GS-35B, to už tu bylo. LDMOS 300W také. 100W kategorii jsme zkusili vloni. Dvě antény ve stacku máme vyzkoušené, multibeaming do dvou směrů také, tak co dál. Jak získat více spojení s minimálním úsilím a s výbavou co máme? No jasně, všesměrovou anténu, aby nám nic neuteklo!

Trochu jsem googlil, jaká že to všesměrová anténa na 2m s horizontální polarizací se dá snadno spáchat. I nalezl jsem anténu Double Turnstile na stránkách G8SEQ. Jedná se o dva dipóly zkřížené o 90°, napájené s fázovým posunem, překvapivě 90°. A to celé 2x nad sebou, ve vzdélenosti 1 lambda, napájené ve fázi. Zisk 8,2 dBi (asi 5,5dBd), téměř všesměrové horizontální vyzařování (plus mínus 1 dB), vertikální dost závisí na výšce nad zemí - elevace asi 7°je dobrá. PSV lepší než 1,3 od dvou metrů nad zemí.

Výroba skládací antény trvala jedno odpoledne z odřezků plastu, vodovodní trubky, pár Al trubek 12mm, kus RG58 a RG59, N-ko jsem musel koupit...... první pokus na zahradě ve Stříbře, poslouchá ve dvou metrech nad zemí skoro stejně, jako 12 el. DK7ZB v 16 metrech.......

Berem auto, a v tu správnou neděli hurá na Ovčí vrch u Kokašic, kde mám s majitelem pozemku dohodu o vstupu na jeho državy. QTH je sice ze severo-severo-východu skryté za lesnatým nepřístupným (autem) vrcholem kopce ještě 15m nad QTH, ale tam tím směrem nic není.... jen Krakonoš. Na pokusy dobré, přístup lepší než na Vlčí horu. Vyjíždím až přímo na QTH, šoupeme se jen kousek bahnité cesty o trávník), za 30 minut je vše postaveno, včetně likvidace roští. Dáváme první šálek horkého čaje (je kolem 0°C, ale krásně svítí sluníčko...), připojujeme zdroj energie (vysloužilou autobaterii 12V/60 Ah v kýblu od Primalexu) k rádiu Allamat 88, máme celých 12W. Dále starý netbook, deník Locator, klasika.

Slyšíme stanice I, YU, 9A, E7, F, HA, D, PA .... a kupodivu často ony slyší i nás (tedy tuší, že tam něco OK je), akorát to nečtou. 1x9A je čestný úspěch Václava OK6RA po dlouhém CW boji s ručním klíčem před koncem závodu. Jako by chyběl výkon, nebo co.... nemá moc cenu se snažit dovolávat, kupodivu nejvíce spojení děláme na výzvu - však oni si nás najdou. Spojení se trousí po celý závod, sluníčko hřeje, stanice se hlásí ze všech stran, zdaleka, až od Budějic a z Prahy..... Chválím signál OK1CRM z QTH OL3Y, který je na dohled od nás, asi 35km, ale nevíme o něm. Libor OK1DOL zQTH OK7O 17km vzdušnou čarou je už horší oříšek, ale cca 70kHz od něj o něm (skoro) nevíme, jen šum stoupne o 1-2 S při jeho zaklíčování ;-(

11:00 UTC, balíme, asi 15 minut stačí na kompletní sbalení, poslední šálek horkého čaje z termosky a jedem dolů. A než dojedem domů, máme plán pro příště: Výkon (100W, ne 12W, opravdu ne) rozdělíme do jedné směrovky a do jedné všesměrovky na stejném stožárku. To by bylo, aby to k něčemu nebylo.

Výsledek: 34 QSO, nad očekávání, umísťujeme se na konci výsledkové listiny mezi stanice 20-50W s 9 el. yagi. Rozložení směrů odpovídá vlstnostem QTH, žádné překvapení. Baterka vydržela, netbook taky, my též, pneumatiky jsem z boku neprorazil větví (jako posledně na tomto QTH), prostě super.

Děkujeme za spojení,  trpělivost se čtením našeho signálu a těšíme se na příště.

73! Marek

2014 VHF Field Day - JN69KT - 100W category:

OK1RAW Field Day 2014            OK1RAW PD 2014 map

OK6RA

OK6MA      Yeti

Krátký report od Václava OK6RA:

Opět po nějaké době jsme s Markem OK6MA vyrazili v sobotu v 9:30 na náš oblíbený vrch zvaný Vlčí hora. Tentokrát řádně vybaveni novou značkou OK1RAW (původně jsem závodili pod OK1KUW), Markovo novým vozem Škoda Yeti 4x4, dvěma novými stožáry a také tranzistorovým zesilovačem LDMOS, konstrukce Tomáše OK1GTH, made by OK6MA, log Atlanta Locator byl nahrazen Win-testem. Výjezd až na vrchol kopce sopečného původu se nám kdysi povedl pouze se stařičkou Ladou Niva a ta měla velké problémy. Auta typu Škoda Octavia či Ford Transit neměla nejmenší naději překonat poslední převýšení. Předchozí roky jsme tedy posledních 150m až na vrchol „Vlčáku“ dostávali veškerý materiál a zařízení výhradně „pěšmo“ a ve vlastních rukách, což uprostřed léta bylo opravdu velice příjemné za asistence komárů, ovádů a kdo ví jaké další havěti. Upgrade v podobě vyvezení zařízení až na nejvyšší bod kopce byl opravdu přínosný, ať už se jedná o úsporu času nebo sil…nepočítám 2 plastové zahradní židle, které jsem vezl ve své Octavii a musel jsem ji nechat pod kopcem .... Takže všechna čest pánům konstruktérům ze Škody Mladá Boleslav. Počasí nám přálo, stavba stanu, trubkového vysouvacího stožáru 12m s jednou 10el DK7ZB a vysouvacího magirusu 8m pro druhou 10el DK7ZB nám zabrala jen cca 3 hodinky. Z původního záměru závodit s výkonem 300W jsme museli upustit, jelikož jedinou věcí, kterou jsme nevyzkoušeli, byla kombinace centrály Honda spolu s Markovo zesilovačem. Až na kopci jsme zjistili, že centrála nemá sinusový průběh napětí a to vadilo tranzistorovému koncovému stupni, který nemá stabilizátor. Zesilovač tak dával jen 100W, což nás přesunulo do kategorie LP. Na konci závodu se ukázalo, že nám vlastně tato kategorie vyhovuje. Udělali jsme pár testovacích spojení v PD mládeže. Vše fungovalo jak má. Oběd, lehký odpočinek a hurá závodit. Původně jsme měli strach, že 50W do každé antény bude málo, aby nás stanice volaly na výzvu, ale díky poměrně pěknému profilu našeho QTH se naše obavy nenaplnily. První den jsme převážně vyhledávali, podařilo se pár spojení přes 800km. Ale směry jako jih a jihozápad takřka vůbec nechodily. Zařízení jsme vypnuli asi o půlnoci našeho času. Neděli jsme už věnovali více výzvě. Konečně se povedlo pár Italů, YU, 9A,S5,UY… překvapilo poměrně dost stanic z DL, které obvykle neděláme. Po konci závodu jsme se báli menší komplikace v podobě zaseknutí jedné z trubek 12m stožáru. To by znamenalo, že bychom museli „poslat“ stožár i s anténou do stromu, abychom ho bezpečně sundali. Naštěstí trubka povolila a vše se obešlo bez komplikací. Jízda z kopce byla opět ódou na nový vůz 4x4. Děkujeme všem za spojení a budeme se těšit v dalším závodě.